Skip to Content

Saturday, August 19th, 2017
9 MAKANAN TINGKAT KECERDASAN OTAK

9 MAKANAN TINGKAT KECERDASAN OTAK

Saji Online

Oleh: Nurfarahim Abd Latif (Pelatih Universiti Putra Malaysia)

1. Kari
Kari ialah kunyit dan rempah yang mengandungi curcumin antioksidan anti-radang. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa curcumin boleh membantu menghalang pengumpulan amyloids beta pemusnah di dalam otak pesakit Alzheimer, serta memecahkan plak yang sedia ada. Curcumin juga mampu untuk meningkatkan daya ingatan dan merangsang pengeluaran sel-sel otak yang baru.

2. Saderi
Saderi adalah sumber yang kaya dengan luteolin iaitu sebatian tumbuhan yang boleh menenangkan keradangan di dalam otak anda. Luteolin juga dikaitkan dengan kadar yang lebih rendah daripada umur berkaitan kehilangan ingatan pada tikus. Selain saderi, lada dan lobak merah juga merupakan sumber yang baik luteolin.

3. Brokoli dan Bunga Kubis
Brokoli dan bunga kubis merupakan sumber terbaik choline. Pengambilan choline semasa mengandung boleh meningkatkan fungsi kognitif, meningkatkan pembelajaran dan daya ingatan, mengurangkan umur berkaitan dengan penurunan memori kelemahan otak.

4. Walnut
Walnut merupakan sumber terbaik berasaskan tumbuhan omega-3 lemak, phytosterols semulajadi dan antioksidan. DHA khususnya adalah sejenis omega-3 lemak yang boleh meningkatkan fungsi otak dan juga menggalakkan penyembuhan otak.

5. Ketam
Satu hidangan ketam mengandungi lebih daripada keperluan harian keseluruhan anda fenilalanina iaitu sejenis asid amino yang membantu menghasilkan neurotransmitter dopamine. Otak-merangsang adrenalin, noradrenalin dan hormon tiroid, yang boleh membantu melawan penyakit Parkinson. Ketam juga merupakan sumber yang sangat baik untuk otak kerana meningkatkan penghasilan vitamin B12.

6. Kacang Garbanzo (kacang kuda)
Kacang garbanzo atau kacang kuda adalah salah satu sumber makanan terbaik yang mempunyai magnesium. Magnesium berfungsi untuk mempercepatkan penghantaran pesanan ke reseptor sel otak dan menenangkan saluran darah yang membolehkan aliran darah lebih baik pada otak.

7. Daging Merah
Daging merah seperti daging lembu adalah sumber terbaik vitamin B12 yang penting untuk otak berfungsi secara sihat. Mereka yang kekurangan vitamin B12 lebih cenderung untuk menjaringkan lebih rendah pada ujian kognitif, dan juga mempunyai jumlah keseluruhan otak yang lebih kecil serta menyebabkan pengecutan otak.

8. Beri Biru
Antioksidan dan fitokimia lain dalam beri biru dikaitkan dengan peningkatan dalam pembelajaran, pemikiran dan ingatan serta pengurangan tekanan oksidatif neurodegenerative. Ia juga agak rendah fruktosa berbanding buah-buahan lain dan menjadikan beri biru salah satu daripada buah-buahan yang sihat.

9. Lemak sihat
Lemak sihat bermanfaat pada badan dan otak anda khususnya untuk keperluan optimum termasuk mentega organik daripada susu mentah. Mentega dipanggil mentega mentah, buah zaitun, minyak zaitun, minyak kelapa organik, kacang seperti pecan dan macadamia, telur, salmon liar Alaska, serta avocado.

Previous
Next