10 MAKANAN UNTUK JANTUNG YANG SIHAT

Oleh: Nurfarahim Abd Latif (Pelatih Universiti Putra Malaysia)
Untuk mengelakkan serangan jantung, anda boleh makan makanan yang kaya dengan nutrien, serat dan lemak yang sihat seperti di bawah:

1. Biji Flax
Biji flax atau dan biji chia mempunyai ultra yang tinggi dalam Omega-3 asid lemak. Itulah salah satu sebab biji flax baik untuk kesihatan jantung anda. Selain itu, ia mengandungi kandungan serat yang tinggi. Anda boleh mencampurkan biji flax ini bersama beri biru kering, kranberi, oatmeal atau dicampur dengan susu soya dan buah-buahan untuk membuat smoothie.

2. Kentang
Tidak ada alasan untuk menolak kentang kerana ia baik untuk jantung anda. Ia kaya dengan kalium yang boleh membantu menurunkan tekanan darah. Kentang kaya dengan serat dan boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Buah-buahan sitrus
Satu kajian mendapati bahawa wanita yang mengambil sejumlah flavonoid yang tinggi dalam buah oren dan limau gedang mempunyai risiko 19 peratus lebih rendah untuk mendapat penyakit strok iskemia (yang disebabkan oleh segumpal darah) daripada wanita yang tidak mendapatkan sebanyak sebatian ini. Buah-buahan sitrus juga sama tinggi dengan vitamin C dan dapat menghindarkan daripada penyakit jantung.

4. Coklat gelap
Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa coklat gelap boleh memberi manfaat kepada jantung anda, termasuk kajian pada tahun 2012 yang mendapati bahawa pengambilan coklat setiap hari boleh mengurangkan serangan jantung dan strok nonfatal. Penemuan ini hanya menggunakan coklat gelap yang terdiri sekurang-kurangnya 60-70 peratus koko. Coklat gelap mengandungi flavonoid yang dipanggil polifenol dan boleh membantu masalah tekanan darah, pembekuan, dan keradangan.

5. Oat
Oat kaya dengan serat larut yang boleh menurunkan kolesterol. Ia bertindak sebagai span dalam saluran pencernaan dan menyerap kolesterol supaya ia dihapuskan dari badan supaya tidak diserap ke dalam aliran darah. Biji-bijian lain seperti roti, pasta dan bubur jagung juga baik untuk jantung selama ia masih dalam kumpulan bijirin.

6. Tomato
Penggunaan tomato di Amerika Syarikat telah meningkat dan itulah satu perkara yang baik. Seperti kentang, tomato mempunyai kalium yang tinggi untuk jantung yang sihat. Tambahan pula, ia merupakan sumber yang baik mengandungi lycopene antioksidan. Lycopene adalah karotenoid boleh membantu menyingkirkan kolesterol “buruk”, menjaga saluran darah terbuka, dan lebih rendah risiko serangan jantung. Ia rendah kalori dan rendah gula, dan sesuai untuk digunakandalam pelbagai cara.

7. Kekacang
Kekacang adalah sumber yang sangat baik kerana mempunyai protein tanpa banyak lemak yang tidak sihat. Satu kajian mendapati bahawa orang yang makan kekacang sekurang-kurangnya empat kali seminggu mempunyai risiko 22 peratus lebih rendah mendapat penyakit jantung berbanding dengan mereka yang memakannya kurang daripada sekali seminggu. Kekacang juga boleh membantu mengawal gula dalam darah bagi pesakit jantung dan diabetis.

8. Kopi
Kopi boleh menggalakkan kesihatan yang baik pada jantung. Satu kajian mendapati risiko 10 hingga 15 peratus lebih rendah mati akibat penyakit jantung atau sebab-sebab lain dalam kalangan lelaki dan wanita yang minum enam atau lebih cawan kopi sehari.