Skip to Content

Saturday, August 19th, 2017
7 MAKANAN YG MEMBANTU TIDUR LEBIH BAIK

7 MAKANAN YG MEMBANTU TIDUR LEBIH BAIK

Saji Online

1. Ceri
Rebutlah beberapa biji ceri segar atau segelas jus ceri sebelum tidur, dan anda boleh mula menangkap Zs dalam masa yang singkat. Para penyelidik telah mendapati jus ceri sebelum tidur dapat membantu anda tidur. Beberapa kajian menunjukkan ia lebih berkesan daripada mengambil makanan tambahan melatonin.

2. Susu
Segelas susu hangat sebelum tidur telah lama dianggap sebagai ubat tidur yang tepat. Kalsium mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf badan. Cuba minum susu atau pengganti susu bukan tenusu yang diperkaya dengan kalsium sebelum anda memulakan rutin malam anda.

3. Ikan
Omega-3 asid lemak dalam ikan seperti salmon, halibut, ikan bilis boleh meningkatkan rembesan pada otak. Kehadiran vitamin B6 dalam banyak jenis ikan juga dianggap membantu. Pakar Kesihatan mengesyorkan hidangan tiga auns ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu untuk membantu dalam tidur nyenyak.

4. Beras Jasmine
Sebelum tidur anda perlu makan beras Jasmine kerana ia kaya dengan karbohidrat kompleks yang boleh memberi manfaat untuk tidur. Satu kajian 2006 yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition mendapati bahawa apabila peserta yang makan beras jasmine akan tidur lebih cepat kerana ia mempunyai glisemik indeks tinggi berbanding beras biasa. Penyelidik membuat spekulasi makanan tinggi GI boleh meningkatkan triptophan.

5. Pisang
Pisang adalah sumber yang besar bertindak sebagai otot-penenang semulajadi kerana ia mempunyai magnesium, kalium, vitamin B6 dan tembaga. Ia mudah untuk anda menyediakan makanan ringan sebelum tidur, dengan menggabungkan pisang ke dalam smoothie atau oat.

6. Tiram
Tiram mengandungi campuran zink, besi, magnesium, dan vitamin B11 yang akan memudahkan tidur anda. Menurut Livestrong, tiram merupakan sumber makanan yang terbaik magnesium dan zink. Sebahagian 3 auns tiram yang masak mempunyai 19 peratus daripada jumlah harian yang disyorkan magnesium dan lebih 1,000 peratus daripada RDA zink.

7. Teh herba
Menghirup secawan teh panas secara santaidapat menenangkan diri. Selain itu, teh chamomile dipercayai bertindak sebagai sedatif ringan bagi melegakan keresahan. Beberapa kajian telah menunjukkan teh Valerian boleh menggalakkan tidur dan juga meningkatkan kualiti tidur.

Previous
Next